UNESCO z ekologią |
Rolą Szkół Stowarzyszonych UNESCO jest rozpowszechnianie idei współpracy międzynarodowej wśród dzieci i![]() PLAN PRACY ROK SZKOLNY 2017/2018 Plan pracy UNESCO klas I-III1. Kształtowanie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych u dzieci- spotkanie z przedstawicielem SANICO, ekologiczny dom. 2. Rozbudzanie potrzeb kontaktu z przyrodą- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku w różnych ekosystemach ,pielęgnacja roślin doniczkowych , zorganizowanie kącika przyrody.
3. Wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna- Parki Narodowe, Park Gostynińsko- Włocławski, pomniki przyrody .Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce.
4. Dostrzeganie zagrożeń ekologicznych- ochrona lasów przed pożarem i zanieczyszczeniami.
5. Poznanie sposobów ochrony powietrza, wody, lasów i zwierząt. Przygotowanie zwierząt do zimy. Pomoc zwierzętom w przetrwaniu zimy.
6. Wyrabianie nawyków ekologicznych typu: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów.
7. Produkty mniej lub bardziej ekologiczne. Wartości odżywcze owoców i warzyw. Festyn ekologicznej ,zdrowej żywności na Dzień Ziemi .
8. Wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dzieci dla rozwijania trwałych zainteresowań przyrodniczych- udział w konkursie MÓJ LAS, szkolnych akcjach zbiórki makulatury, w Międzyszkolnym konkursie PRZEMYSŁ ROZWIJAMY O POLSCE NIE ZAPOMINAMY, w akcji DRZEWKO ZA BUTELKĘ, w zbiórce karmy dla zwierząt ze schroniska.
9. Obchody Dnia Ziemi. 10. Działania na rzecz ochrony nad zwierzętami- pomagamy zwierzętom ze schroniska. Plan pracy UNESCO klas IV-VI 1. Omówienie zadań wynikających z przynależności do Szkół Stowarzyszonych w UNESCO. Klub UNESCO - koło ekologiczne klasy starszeRealizacja tematyki z projektów : • Problemy światowe i rola ONZ w ich rozwiązywaniu • Edukacja na temat zrównoważonego rozwoju (edukacja globalna) • Edukacja dla pokoju i praw człowieka • Dialog kultur i religii (edukacja międzykulturowa) • Dni, rocznice, wydarzenia organizowane pod patronatem UNESCO Cele: Pogłębienie wiedzy o aktualnym stanie środowiska, jego wykorzystaniu i potrzebie ochrony. Wyjaśnienie zależności stanu środowiska od działalności człowieka. Aktywizacja uczniów do praktycznych działań na rzecz popularyzacji ochrony środowiska. Promowanie wszelkich działań mających na celu ochronę środowiska Uwrażliwienie na piękno przyrody. Właściwe zachowanie zgodne z zasadami kultury w obcowaniu z przyrodą. 1.Omówienie zadań wynikających z przynależności do Szkół Stowarzyszonych UNESCO. 2.Opracowanie harmonogramu działań do projektu pt. „ Życie i twórczość Michała Kleofasa Ogińskiego” z okazji 250-tej rocznicy urodzin wielkiego kompozytora /zorganizowanie konkursu na album/. 3.Kontynuacja projektu „Kupuj z głową- mówimy nie bezmyślnym zakupom”: -Konkurs plastyczny pt. „ Zrób coś dla Ziemi- kupuj z głową”. -Warsztaty prowadzone przez przedstawiciela WCEE. -„Ekologiczny dom-budujemy społeczeństwo recyklingu”. Warsztaty kształtujące trwałe nawyki i zachowania ekologiczne. 4.Akcje na rzecz ochrony środowiska: -Sprzątanie Świata. -Zbiórka makulatury. -Akcja „Drzewko za butelkę” 5.Opracowanie harmonogramu działań do projektu „Różnorodność biologiczna dla zrównoważonego rozwoju”- znaczenie ochrony bogactwa różnorodności biologicznej we współczesnym świecie. 6.Kalendarz Ekologa: -„Dźwięki i kolory”- zorganizowanie wycieczki do lasu, obserwacje Zmian fenologicznych. -„Październik miesiącem dobroci dla zwierząt”-szkolny konkurs na plakat, zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska . -Światowy Dzień Św.Franciszka-patrona ekologów. -Dzień Ligi Ochrony Przyrody-zorganizowanie spotkania z Przedstawicielem LOP-u. -„Zwiastuny wiosny zmiany fenologiczne w przyrodzie, Zorganizowanie kącika przyrodniczego. -Dzień Ziemi. -Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej. 7.Poznawanie przyrody-zajęcia w terenie: -Wycieczka do Nadleśnictwa Włocławek. -Miasto –ekosystem ludzi. -Z miarką w terenie. -Flora i fauna Włocławka. -Mieszkańcy lasu i ich zwyczaje. 8.Sposoby ochrony przyrody: -„Co zagraża przyrodzie?”. -Jak chronić przyrodę?” -Obszary i obiekty chronione w Polsce i najbliższej okolicy. 9.Przygotowanie i przeprowadzenie szkolnych i zewnętrznych konkursów /Konkurs Przedmiotowy z Przyrody, Szkolny Konkurs Plastyczny „Rośliny chronione w GWPK”, „Przemysł rozwijamy o Polsce nie zapominamy”-Międzyszkolny Konkurs Ekologiczny, Szkolny Konkurs Wiedzy Ekologicznej, „Pszczoły – znaczenie pszczół w przyrodzie” Szkolny Konkurs, Konkurs „Mój las- Grzyby polskich lasów .” 9.Cykl zajęć „Na własne oczy”-poznawanie przyrody przez obserwacje i doświadczenia: -Niezwykłe właściwości wody. -Zajęcia z mikroskopowania. -Właściwości ciał stałych. -Hodowla roślin. 10.Gry i zabawy ekologiczne.
|